Adwoa

8 april 2009 - Accra, Ghana

2 dagen had ik in Yapei toen ik terug kwam uit Mali en Burkina. 1 om bij te slapen en 1 om te wassen en te herinpakken. Nog wel was er even tijd om mezelf bij de ‘chief’ van Yapei voor te gaan stellen na 2 maanden. Ik blijf me werkelijk verbazen, zitten we daar met een mooi voorstel van een bank oprichten in Yapei zit gewoon de hele buurt mee te luisteren.. De beste meneer zit gewoon te luisteren ja en nee te knikken maar iets op schrijven? Haha.

Het is trouwens wel een zeer karakteristieke meneer.

Dan nu vanuit Cape Coast even tijd voor een update. Voordat ik hier was is er een hoop gebeurd. Als eerste heb ik met Susan 2.5 dag in Accra rondgehangen lekker even geshopt en over de markt gestruind, dit laatste ondervind ik als mijn liefste bezigheid in Afrika. Er gaat niks boven een echte Afrikaanse markt waar zaken doen een sport is waar ik aardig raad mee weet (heb ik van jou pa)!

Dan besluiten we om de bus te nemen richting Takoradi om vervolgens naar Green turtle lodge te gaan. Een paradijs voor O’bruni’s niks werd aan de wensen over gelaten. Recht op het strand onder de palm bomen, beach volleybal netje alleen het knopje om de luchtvochtigheid uit te zetten was missing.. Nacht 1 op het strand geslapen matje lange broek aan en ogen dicht. Af en toe wakker schrikken van het id natte voeten krijgen maar dat is ons bespaard gebleven. Had trouwens wel grappig geweest. Voor herhaling vatbaar? Nope lekker in een tentje voelt toch fijner en iets minder klam, in het zand lig je toch wel.

Verder waren in de omgeving mooie dorpjes en natuurlijk met TroTro bereikbaar het was toch nog steeds Afrika. Over het slechtste wegdek van Ghana richting Dixcove een prachtig haven stadje. Heel druk en rommelig, wel ja de vraag is wat hier niet druk en rommelig is natuurlijk. Maar het uitzicht op zee is wel heel mooi tussen alle vissersbootjes door. Aan het aantal gieren was al van veraf te zien dat er wat te vinden was. De haaien lagen op het strand als je niet uitkeek stond je er bovenop. Van het één liepen we in het ander voor we het wisten stonden we te dansen met wat lokals op muziek van de kerk. Het kan ook niet te gek hier! Zulke leuke momenten! Een lokale vrouw droeg een T-shirt met ‘Ik heb er geen kracht meer voor’ op  dus wij hebben het voor haar vertaald ‘You are a nice woman’ ;-)

Dan helemaal doorweekt bereikte we Busua na een kokosnootje gekraakt te hebben nemen Susan en ik een spontaan besluit om te gaan surfen haha. Was zeker lachen na al 3 jaar te roepen “ik wil zo graag surfen” heb ik het dan gedaan op de  heuse Golf van Guinea. Het viel me best nog mee. Met beginners geluk stond ik in 1 keer. Wel ja natuurlijk wel als een boer die moet kakken maar swat Anouk is zoals verwacht verkocht!

Ook een leuk uitstapje vanuit GTL was de hike door de rainforest met guide Victor. We moesten om bij het bos te komen eerst het dorpje Akwidaa doorkruisen. Voor guides is het een hele klus om ons door een dorp te loodsen we blijven fotograferen! Gelukkig hebben Ganezen over het algemeen alle tijd met uitzondering op weg dan.

Maar dannn, sta je ineens weer in een regenwoud! Moet je ook gezien hebben toch. We hebben alle uitleg gekregen over de plantages en de ene quizvraag na de andere: Hoe denk je dat ananas groeit? Welke zijn de verschillen tussen banaan en planteen? Wat is de zoethout plant?  Hoe is het proces om palmwijn te maken? En ga zo maar door hij wist ons wel te entertainen. Een hoop wijzer geworden.

Heel mooi op de weg terug door Akwidaa viel het op dat ieder kind met een schoenendoos vol westerse cadeautjes liep. De schoenendozen van stichting schoenendoos komen dus echt aan en om wel te weten in Akwidaa net op de dag dat wij er doorheen komen... Heel gezellig zowel jong als oud was er van onder de indruk en kwamen ook eens vragen om uitleg bij hun speelgoed. Zoals klei en zo’n veer die je boven aan de trap zet en naar beneden laat draaien.

Verder was GTL gewoon echt vakantie potje beachvolleye en vechten in de zee tegen de hoogste golven ooit een beetje boekjes lezen en ga zo maar door.

Dan is het na een paar dagen tijd om Cape Coast uit te gaan kammen. Mijn mening -> de leukste grote stad in Ghana.

Natuurlijk hebben we Kakum National park niet over geslagen. Deze staat bekent om haar touwbruggen zo’n 60 m boven de grond. Het is grappig om te zien dat de Ganezen er zo opstappen en zich nooit ooit tevoren hebben gerealiseerd dat er angsten als hoogtevrees bestaan waar ze dan op dat moment achter komen. Bv een moeder met een kind, durven beide niet meer. Het ventje wilde geen stap meer zetten en moeders liep uit haar eigen angst maar te foeteren. Dus wij het ventje over de bruggen gedragen het was wel sneu. Verder vond ik het wel zeker de moeite. Ik was niet bepaald bang maar in mijn achterhoofd realiseerde ik mij wel dat het een Afrikaanse brug was en de regeltjes qua veiligheid hier allemaal net iets soepeler zijn..

Op de weg terug heb ik toch anders wel een soort van angst overwonnen.. Bij Hans Cottage heb ik de krokodillen van zeer dichtbij kunnen bewonderen. Even wel brak het angstzweet me uit. Mary de lady of the crocodilles ( ze luisteren als hondjes naar haar ) trakteerde ons op een bijzondere tour met haar stokje in de hand riep ze haar maten. De krokodillen kwamen wezenlijk waar allemaal stuk voor stuk kijken. Dan mochten we komen kijken op het eilandje wat ook een terras was. Ik wist al dat ze het niet zo nauw namen maar ik stond 2 m recht voor zijn neus en geef toe ik heb best lekkere kuitjes en hij ging elke keer staan en Mary met haar stokje:  “Lay down come on lay down”!! Zegt ze maak je geen zorgen deze is ok! Maw de gene aan mijn rug niet?? Als je wilt kon je ook een waterfiets huren en de plomp op gaan. Iemand zin om mee te gaan?

Verder heb ik Cape Coast Casstle nog gezien HET slaven fort van west Afrika. Ook één van de highlights vooral als je ziet dat de kerk recht boven de mannen bunker zat waar de mannen aan het wachten waren om verzonden te worden. Een griezelige kale donkere gevangenis waar geen licht was en dus duidelijk de eindbestemming. Het was hier maar een Questie van wachten tot..

Wat eigenlijk na zo’n rondleiding nog veel meer indruk op mij maakt is terug naar het hotel lopen en op straat alle indrukken opnemen. Een klein ventje helpen zijn kar bergop te duwen een cola’tje drinken met je voeten in de goot en midden op straat uitgenodigd worden om een spelletje te komen spelen waar vervolgens tien man om je heen komt meekijken. Er zijn zoveel kleine dingetjes die het nog zoveel mooier maken.

Na een paar dagen Cape Coast nog altijd samen met Susan is het tijd om ieders onze eigen weg te gaan. Susan naar Kumasi en ik naar het strand haha komaan ik moest het strand in Nota benen Cape Coast gezien hebben. Maar even alleen zijn hoeft ook niet per se een straf te wezen!

Nu met de Paasdagen voor de deur stap ik via het raam buiten .. haha flauw. Maar ga ik richting Accra om de meiden weer te ontmoeten en gaan we met z’n alle Pasen vieren in Lagos ik ben eens benieuwd aan zin ontbreekt het niet!

By the way mijn naam hier in het Zuiden van Ghana is AdwoaAnouk, MaandagAnouk, KofiAnan VrijdagAnan. Ze noemen de mensen naar de dag van de week dus 14 namen, 7 mannelijk en 7 vrouwelijk. Heel speciaal natuurlijk. Dus één ieder van jullie heeft ook een Afro naam mocht je nu toevallig niet op Maandag geboren zijn en ben je geïnteresseerd?!

Lieve mensen! Dank u wederom voor de belangstelling!

Een vrolijk Pasen toegewenst eet wat extra paaseieren ik vrees namelijk voor geen of gesmolten eieren!

Liefs AdwoaAnouk.

1. marga:
    8 april 2009
    Heej Noukie,
    Het is weer een geweldig verhaal dankjewel dat je ons op de hoogte houd nog een maandje en dan ben je weer thuis erg heej wij zijn al een beetje af aan het tellen ik zal paaseieren voor je bewaren. Geniet er nog maar lekker van.
    Liefs Marga
  2. Laura:
    9 april 2009
    Hoi Anouk, wat een belevenissen allemaal weer. Nog een maandje begrijp ik en dan weer terug op Hollandse bodem? Ook dat zal vast wel weer wennen zijn. Ben trouwens erg benieuwd naar de naam voor mensen die op zondag zijn geboren!
    Groetjes.
  3. Kitty:
    Hey Nouk,

Wauw! Wat een geweldig mooie foto's weer!! Ik ben onder de indruk (ook van de verhalen trouwens)!

Ik ben trouwens geboren op zaterdag. Wat wordt dan mijn Afro naam?

Dikke kus en knuffel,
    Kitty
  4. Vincent:
    13 april 2009
    Nouk, je weet dat ik jalourse op je Indiana Jones avonturen! En nu ik dit lees is het alleen erger hoor! Het ga je goed Noukie! En als ik nou geen liefke had zou ik zo met je gaan samenwonen in het allom zonnige Antwerpen!
    Dikke knuffel
    Je Mattie
  5. Leo:
    13 april 2009
    Noook! ik ga je maar niet vertellen op welke dag ik geboren ben. Straks krijg je het nog druk met al die Afro namen... Drukte in Afrika, dat kan niet de bedoeling zijn :) Die waterfiets vind ik trouwens wel een tof idee! Zouden we er niet tussen door mogen surfen? Veel plezier nog! XXX
  6. frank, carla, lieke, krijn:
    14 april 2009
    Hoi Anouk,

Wat vliegt de tijd toch, zo ben je weg en zo ga je alweer bijan terug.
    Wat heb je prachtige foto's op de site gezet en wat heb je het goed naar je zin!
    Geniet er nog maar lekker van, vooral van de "snelheid" zoals ze daar leven.
    Heel veel groetjes van ons vieren!
  7. Malou:
    4 mei 2009
    Hee Anouk!
    Daar ben ik weer met mijn volgende reactie. Hij is een
    dagje later dan ik eigenlijk wilde, maargoed! Ik ben weer
    erg onder de indruk over jouw verhalen!:D soms wil ik er ook echt bij zijn joh!! oooh surfen en krokodillen van een kleine afstand bekijken en idd zoals je zegt het mooiste: gewoon iets van de cultuur proeven en kijken hoe mensen leven!!! geweldig:O
    nou... ik ga weer het volgende verhaal lezen;)
    heel veel liefs Malou(l)